STRAY STRAY STRAY STRAY! - Reisverslag uit New Zealand, Nieuw Zeeland van Anke - WaarBenJij.nu STRAY STRAY STRAY STRAY! - Reisverslag uit New Zealand, Nieuw Zeeland van Anke - WaarBenJij.nu

STRAY STRAY STRAY STRAY!

Blijf op de hoogte en volg Anke

29 September 2014 | Nieuw Zeeland, New Zealand

Hallo lieve mensen!

Dit gaat waarschijnlijk een lang verslagje worden... Ik ben de afgelopen 5 dagen op reis geweest door het noordereiland met een bedrijf dat Stray heet. En ik kan je vertellen, IT WAS AMAZING!

Stray is een bedrijf dat reizen door het land organiseert met een hop off hop on bus. Omdat wij deze tripjes verkopen aan onze klanten mochten we mee op de famil reis. Dat houd in dat die reis alleen voor agents is die samenwerken met Stray. En dat alles gratis was voor ons...

Na weken uitkijken na de dag dat ik eindelijk op reis kon was het dan eindelijk zover. Op woensdag ochtend (24sept) zouden we vertrekken! Natuurlijk, zoals jullie me kennen, heb ik gewacht met inpakken tot dinsdag avond 10 uur.. Maar goed, alle essentiele dingen had ik mee genomen!

Woensdag ochtend verzamelde we bij het Stray kantoor. Daar konden we iedereen ontmoeten die met ons mee ging. Vanuit daar vertrokken we naar Reglan, de stad van het surfen. Onderweg stopte we nog op wat mooie plekken om even te genieten van het uitzicht. En dat was zeker genieten.

Aangekomen in Reglan gingen we meteen richting het hostel voor de nacht. Midden tussen de bergen, alleen maar natuur, in een woord GENIETEN! Nou spullen in de kamer gelegd, toen op naar de surflessen.

De surflessen werden gegeven in een schuurtje op het terrein, eerst legde ze uit hoe de zee werkt en wat de gevaarlijke plekken zijn. Toen begon de training. Er lagen allemaal surfborden op de grond waar we dus op moesten oefenen, met een 4 stap methode konden we overeind staan. Simpel genoeg zou je denken, absoluut niet dus! Oke onderweg naar de zee kreeg ik al een hoop spanningen en begon ik te denken waarom ben ik hier een hemelsnaam aan begonnen. Maar vooruit, nu had ik de kans dus toch mezelf toch maar in een wetsuit gehesen en richting zee gegaan.

Het was geweldig! Super vermoeiend en zeer moeilijk maar het was hilarisch! Ik heb welliswaar 1x overeind gestaan (met beetje heel veel hulp) dus doel bereikt! Op een gegeven moment had ik zoveel zout in mijn mond en was ik zo kapot dat ik gewoon op mijn surfbord even in de zee gedobberd heb. Ook erg vermakelijk, zeker om alle mensen te bekijken die ook nog nooit gesurft hebben! Ach een ervaring rijker, al ben ik meer onder water geweest dan boven water haha.

In de avond hebben we gezellig met iedereen wat gedronken en wat spelletjes gespeeld (tafeltennis, tafelvoetbal, en natuurlijk wat drankspellen). Onze buschauffeur "Panda" heeft ons ook nog eens vermaakt met gitaar en zang, ik werd jaloers van zijn talent maar het maakte de sfeer wel nog even iets beter. Iedereen was erg kapot van de dag die we gehad hebben dus iedereen lag redelijk op tijd in bed.

Dag 2 begon rond half 8. Na een heerlijk engels ontbijtje gingen we op weg naar lake aniwhenua. Hier gingen we naar een Maori familie om verhalen te horen over de geschiedenis en traditionele dansen te zien. Onderweg zijn we op een aantal plekken gestopt om de unieke dingen van Nieuw Zeeland te zien, de ongelofelijke landschappen, watervallen, meren enzovoorts.

Voordat we aankwamen bij de Maori werd ons al uitgelegd dat we niet zomaar het terrein op mochten lopen, voordat we dit konden doen zouden we gezegd worden. Dus we kwamen daar aan en alle vrouwen moesten voorop gaan staan. Er kwam een vrouw van de Maori stam naar ons toe om uit te leggen wat er ging gebeuren. Er zou een tweede vrouw komen op ons te zegenen, en als ze begon te praten mochten we gaan lopen. Als ze stopte met praten moesten we ook stoppen met lopen.

Toen we eenmaal helemaal het terrein op waren stonden we voor een heilig huis wat ze hier een Marai noemen. Dit is altijd een representatie van een persoon dat heilig is. Schoenen moesten uit en dan mochten de vrouwen weer als eerste naar binnen. Binnen stond de hele familie klaar om nog meer zegeningen te doen. Toen dat voorbij was moesten we naar voren komen om hun versie van een hand geven te doen. Deze versie betekende dat je ze je linker hand gaf, je rechterhand op hun schouder en dan twee keer met je neus tegen hun neus tikken. Dit was een beetje vreemd voor mij omdat je zo dichtbij komt.. Je ogen kijken recht in hun ogen op twee centimeter afstand.

Na dit ritueel kregen we daar een uitgebreide lunch en wat entertainment. De haka en verschillende andere dansen werden voor ons gedaan. Hierna gingen we op weg naar ons hostel voor de nacht.

Onderweg naar het hostel kregen we te horen dat, als wij dat goed zouden vinden, een camera ploeg op zouden halen. Hun zouden ons graag willen filmen voor (ja zeker) MAORI TV. Dus ik ben beroemd onder de Maori's van Nieuw Zeeland! Met de camera ploeg stopte we nog even onderweg om naar grotten te gaan kijken. Deze grotten waren al honderden jaren oud. In deze grotten zag je tekeningen die gemaakt waren door de Maori. In die tijd kenden de Maori nog geen geschreven schrift dus lieten ze verhalen achter in plaatjes. Erg indrukwekkend!

Aangekomen in het hostel kon ik mijn ogen niet geloven. Wat een uitzicht!! Bizar! We zaten naast het meer en konden hier genieten van de zonsondergang. Het hostel werd gerund door een Maori familie die er op gebrand was om met toerisme het gebied waarin ze woonde weer te verbeteren. Het was een redelijk arm gebied waar veel werkeloosheid was. Bij het hostel hebben we nog de kans gekregen om traditoneel te leren weven, hier hebben we armbandjes gemaakt. Het armbandje ben ik (uiteraard.. Anke style) meteen verloren. Maar het was leuk om te doen haha! Savonds een ONGELOFELIJK diner gehad, speciaal voor de stray bussen maken ze in dit hostel elke keer Hangi. Eten dat een aantal dagen in de grond gedaan word om volledig te garen.. Niet te geloven hoe lekker! Ook nog een (respectvol) de kans gekregen alles met de handen op de eten! Daarnanog naar wat verhalen van de Maori geschiedenis geluisterd en genoten van Panda's (buschauffeur) muziek. Vroeg naar bedje om een beetje bij te kunnen slapen....

Dag 3. 's Ochtends werden we weer vroeg wakker om te ontbijten. Na het ontbijt en de afwas gingen we op weg naar de lokale basisschool. Alle restjes van het avondeten worden daar elke keer gedoneerd aan de basisschool. Toen we daar aankwamen werden we warm welkom geheten door alle leerlingen van de school, ze zaten allemaal op het podium klaar om ons welkom te heten. Eerst werden we weer gezegend en daarna was het weer tijd voor dans en zang. Het was zeker leuk om die kinderen zo bezig te zien. Het was een traditionele Maori school dus hier leren ze al die dansen en zang aangezien dat deel is van het communiceren. Na de zang en dans hebben we een rondleiding gekregen door de school. Op de speelplaats van de school gingen alle kinderen helemaal los op alle rekstokken enz. die er waren. Ze waren net apen, het zag er allemaal uit alsof het easy peasy was..

Na de basisschool gingen we op weg naar Blue Duck Station. En ik moet zeggen, dit was de beste locatie van de hele reis! Het was een boerderij midden op het platteland, tussen de bergen en natuur. Via allemaal kronkelweggetjes en kiezelpaadjes kwamen eindelijk op het terrein aan. Als eerste gingen we naar het hoofdgebouw, hier kregen we te horen wat ze allemaal doen op Blue Duck Station en wat ze willen bereiken.. In het gebied waar ze leven is een bekende en zeldzame eend te vinden, je kunt het al raden, de Blue Duck. Deze willen ze zoveel mogelijk beschermen en laten broeden.

Nadat we alle uitleg gekregen gingen we naar onze kamers. Deze waren een stukje verder de straat op en lagen midden in de natuur, geen mens om ons een. Ook hadden we geen bereik op onze telefoon dus het was een en al rust! Naast de kamers stond ook nog een soort dartbord. Hierop hebben we redelijk vaak aan bijlwerpen gedaan. Jaja bijlwerpen.. Niet mijn talent kan ik je vertellen! 's Avond kregen we weer een uitzonderlijk lekker diner aangeboden! Daarna was het tijd voor een feestje. Er was ook nog een andere Stray bus op deze plek dus die kwamen gezellig mee feesten! Nou het was echt een super feestje! Na een aantal glaasjes alcohol werd, zeer verstandig, het bijlwerpen afgeschaft voor de avond!

Het feestje ging er bij sommige wat ruig aan toe en zorgde voor flink wat gepraat de volgende dag. Vooral de andere bus kende hun grenzen niet echt waardoor een van de meiden naar huis gedragen moest worden en een van de jongens nog een stapje verder dan dat ging (ik bespaar jullie de details). Voor ons was het vooral heel gezellig om gewoon wat te dansen en met iedereen een praatje te maken. Op het einde van de avond werd er nog een HILARISCHE dansoff gedaan tussen een van de Stray gidsen en een van passengers. Heb me kapot gelachen! Top avondje dus!

Dag 4. Eindelijk konden we een keertje uitslapen (9.30). Om deze tijd zouden de activiteiten van de dag uitgelegd worden. Ik was als een van de weinige werkelijk op die tijd klaar, dus wij kregen de keus om als eerste de activiteit te kiezen. Dit was voor de meeste paardrijden.. POEH.. Ik heb 7 kleuren stront gescheten. Wat een joekels van een beesten. Het vervelende was vooral dat de paarden doorhebben wanneer er iemand bang/zenuwachtig is. Ik was dat dus waardoor mijn paard dat ook werd waardoor ik het NOG MEER werd.. Goede samenwerking dus haha! Nou goed, eenmaal op het paard voelde ik me stukke beter!

Het pad begon.. Lekker recht, niks aan de hand, genieten van het uitzicht. Ik dacht dit is helemaal prima! Totdat we bij het gras kwamen, wat bleek, ik had een erg hongerig paard dat continu wou eten. Nu hadden ze verteld dat we ze niet moesten laten eten, dus ik probeerde hem elke keer weer terug te trekken wat met zo'n sterk paard best pittig is! Maar zoals jullie me kennen, geef ik niet op, dus volle kracht vooruit en weer verder! Wat ook nog was dat al deze paarden racepaarden geweest waren, dus ze waren nogal competitief over wie er voorop mocht lopen. Maar goed, na het rechte pad ging het allemaal beginnen, we gingen omhoog. Opzich super leuk, het uitzicht werd beter, de paarden vonden het prima, ik vond het wel spannend en leuk! Eenmaal helemaal op de top aangekomen was het uitzicht bizar.. Je kon over alle bergen heen kijken en dat was echt ongelofelijk.

Maarja als je omhoog gaat moet je dus ook weer naar beneden, wat in mijn geval een stukje lastiger was. Mijn paard vond naar beneden gaan niet zo leuk, daarom besloot hij gewoon even verder naar boven te gaan.. Stond ik daar mooi te kijken! Oke ik moest hem dus dwingen naar beneden te gaan. Flink stijl stukje maar ale, toch gedaan! De hele weg naar beneden moest je zover mogelijk naar achter hangen om het makkelijker te maken voor de paarden. Wat dus bleek was dat ik op het begin ergens iets fout had gedaan waardoor er een soort riempje de hele tijd tegen mijn been aan duwde. BLAUWE PLEKKEN!

Al met al was dat wel echt een ervaring en super vet! Na het paardrijden gingen we nog even rond wandelen om de Blue Duck te spotten, en mochten wij nou geluk hebben en hem ook echt zien! Daarna nog even kajakken, waarvan ik serieus denk dat dat wel eens mijn talent zou kunnen zijn haha! Daarna nog kleischieten, wat niet echt mijn talent is maar wel heel grappig was!

's Avond was het vooral bijkomen van de hele dag en hebben we de hele avond het spelletje scruples gedaan. Het was echt super gezellig en heel grappig! Met dit spelletje krijg je allemaal stellingen en een antwoord per stelling. Je moet dan die stelling hardop voorlezen en dan bepaken van wie jij denkt dat het antwoord dat je voor je hebt zou geven. Als je het goed hebt dan mag je de stelling inleveren. Super grappig! Daatna weer naar bed om klaar te maken voor de laatste dag!

Dag 5. Deze dag was vooral veel in de bus zitten. We gingen terug naar Auckland en zouden onderweg op een aantal plekken stoppen om nog wat dingen te bekijken. Rond 6 uur in de avond kwamen we aan in het hostel. 's Avonds hebben we nog met zijn alle een drankje gedaan in de bar waarna ik toch wel weer op tijd in bed lag..

Sorry voor het ellendig lange verslagje maar heb veel mee gemaakt. Ben 100% zeker een aantal dingen vergeten, maar ja het zo'n ongelofelijk mooie tijd gehad de afgelopen dagen dat ik het meeste toch wel even moest vertellen

Als je het helemaal gelezen hebt dan vind ik dat super knap en heel lief!

LIEFS

  • 30 September 2014 - 05:31

    Wilma Zegers:

    Hoi lieve Anke,

    Vannacht om 04.00 u. kregen we bericht dat je verhaal online was. Wakker en niet meer kunnen slapen dus maar achter de computer gedoken om je verslag te lezen. Wat geweldig wat je weer allemaal meegemaakt hebt. Waarschijnlijk ben je je hele leven niet zoveel gezegend als afgelopen week. Wie weet wat dat weer op levert. Als ik je verhaal lees zit ik ook meteen helemaal in jouw wereld dus lekker visueel geschreven. Ook fijn dat je meteen weet waar je talenten liggen....Jij en paard rijden: denk nog maar eens aan de paardjes van Wismans: daar is het allemaal begonnen! Geniet nog maar lekker na, ik ga weer proberen te slapen. Heel veel liefs en knuffels.

  • 30 September 2014 - 05:40

    Wilma:

    Wauw wat een foto's. Zag ik nu je SV Merselo jas voorbij komen?? Beetje jammer dat je ons de paardenfoto's niet wil laten zien....

  • 30 September 2014 - 08:01

    Theo:

    Ha meisje,

    Terwijl Mam aan de pc zat heb ik nog wat liggen soezen, maar ik was ook erg benieuwd naar je verhaal. Op het werk dus meteen gelezen. Inderdaad weer een prachtig en goed leesbaar verhaal waarin je 'avonturen' mooi omschreven zijn. En ook mooi dat je plezier in het gebeuren uit alle zinnen spreekt. Geweldig meid; veel nieuwe ervaringen, veel ontmoetingen en toch jezelf blijven waardoor je te laat met inpakken begint, je armbandje kwijt wordt maar toch op de afgesproken tijd klaar staat! Daar kennen we je van.....en dat willen we graag zo houden! Kus en knuffels!!!

  • 30 September 2014 - 19:28

    Bram:

    Ik ben knap en super lief! Haha..


    /ontopic/
    Leuk Anke! Je hebt dus weer toffe dingen meegemaakt!
    Maar goh, van wie heb je het... zo laat inpakken? Haha..! Ik dacht trouwens dat je in Nieuw-Zeeland was? Met je Eskimo begroeting!? Volgens mij vindt Nikky dat vreemdgaan! Otter-Eskimo! ;)
    Ik moet zeggen dat jij je verslag weer leuk hebt beschreven en... ik heb er zelfs nog wat van geleerd! Wat mij trouwens opvalt.. je hebt 3 alinea's beschreven over paarden! 't Moet niet gekker worden :p
    Maar super toffe dingen die je doet. Ik ben eerlijk gezegd wel een klein beetje heel veel jaloers. Nou, geniet er nog lekker van en tot Skypes!

  • 01 Oktober 2014 - 13:36

    HERMAN ZEGERS:

    hello ENKIE;
    Tjongejonge wat een story zeg, en het verrassende einde, blauwe plekke op plekke ! en dan vertelle over die BLAUWE EEND...dus toch weer een typetje erbij denk ik zo. En een groot MERSELS compliment voor je onderhoudend stuk, knap geschreven in een gezellige tekst, dus lees je het in een adem uit. Het was zelfs zo erg dat ik ff het gevoel had bij jouw in het zadel te zitten op dat werspertje!! Ik begrijp wel ondertussen, het is er feest, feest en het is er feest, en dat dus 7 dagen in de week. En daaromheen geniet je van alles wat je ziet, tegenkomt en meemaakt. Je hebt met veel bijltjes gehakt als je terugkomt straks. Tot snel ENKIE....!! gr Tiny en Herman

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, New Zealand

Anke

Actief sinds 02 Maart 2012
Verslag gelezen: 1108
Totaal aantal bezoekers 24585

Voorgaande reizen:

29 Juli 2014 - 23 Maart 2015

New Zealand..

02 Juli 2012 - 30 November -0001

Vrijwilligerswerk met Activity International

Landen bezocht: