Op naar mijn laatste weekje - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Anke - WaarBenJij.nu Op naar mijn laatste weekje - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Anke - WaarBenJij.nu

Op naar mijn laatste weekje

Blijf op de hoogte en volg Anke

24 Juli 2012 | Zambia, Livingstone

Hallo hallo!

Poeeh het is alweer een tijdje geleden dat ik iets geplaatst heb, en over een tijdje zie ik jullie allemaal weer! Dit is echt een top ¨vakantie¨geweest, geweldig land, geweldig weer, geweldig werk, en nog geweldigere mensen. Ik ben blij weer binnenkort naar huis te gaan om mijn familie en vrienden weer te zien, maar het gaat een zwaar afscheid worden!

Vrijdag heb ik afscheid moeten nemen van een van mijn kamergenootjes.. Daar begonnen de tranen! Kelsey was een geweldig mens, en ik zal haar nooit vergeten!

Vrijdag vertrokken we met een hele grote groep van de vrijwilligers naar het eiland Bovu. We werden met zn alle in een klein busje gepropt en na een bobbelige rit van 1,5 uur kwamen we aan bij een rivier. Hier werden we per 4 personen in kano´s naar de overkant gebracht, achter in de boot stond een man met een peddel van ongeveer 4 meter lang ons naar de overkant te peddelen. Niet te geloven hoe makkelijk ze het eruit laten zien!

Vrijdag avond werd onze groep in 2en gedeeld om zo de activiteiten te verdelen. Ik zat in de eerste groep, deze groep ging vrijdagavond meteen weg voor een sunset ¨cruise¨het was niet echt een cruise te noemen haha. Weer zaten we in zo´n kano´tjes en werden we op de rivier naar de zonsondergang gebracht. Helaas waren we erg laat vertrokken dus hebben we maar 10 minuten ervan kunnen genieten. Na de sunsetcruise werd de drank te voorschijn gehaald. En de vrijdagnacht hebben we dus even flink door getrokken! Top avond gehad , met veel topmensen om me heen! Toen zijn we naar bed gegaan in de meest mooie kamers die je je voor kunt stellen. Het was gewoon een huisje met een kant helemaal open, ofja het was wel dicht maar je kon er helemaal doorheen kijken. Helaas hield dit ook in dat het IJSKOUD was ´s nachts.

Na een goede maar korte nacht slapen werden we om half 8 wakker met een super mooi uitzicht! Op naar het ontbijt! Het was allemaal heel relaxen omdat voor de activiteiten niet echt een tijd vast stond. Dus je kon echt een beetje vakantie houden! Op een gegeven moment kwam onze teamleider imani (een van de vrijwilligers) rond om te vragen wie er mee wou doen met een kano race, we zouden dan in groepen verdeeld worden en het eiland rond kano´en ( geen idee hoe je het schrijft) Natuuurlijk was ik van de partij!

Ik had er erg veel zin in totdat ik erachter kwam dat je niet met je hele team in de boot zat, we moesten allemaal individueel een stuk rond het eiland afleggen. Het werd nog minder leuk toen ik erachter kwam dat ik staand de boot moest peddelen! Maar goed, ondanks de zenuwen heb ik t toch gedaan. Ik zat in het team met Tim, Mari en Sam. TOPTEAM! We moesten een naam voor ons team bedenken en aangezien we het woord lekkerding aan Tim geleerd hadden werden wij team Lekkerding! Tim startte met de race waarna ik hem af mocht lossen. Tim ging als een speer en pakte de eerste voorsprong, waarna voor mij de spanning nog hoger werd haha. Maar ook ik ging als een speer en hield de voorsprong! Ook Mari en Sam slaagde erin en dus wonnen we de race! Daarbij versloegen we ook de recordhouders van de vrijwilligers aller tijden! Onze prijs was een fles wodka! Dat beloofde een goede avond te worden!

Na de race gingen we naar een lokaal dorpje om daar onze lunch voor te bereiden. Shima..... BAH ik vond het echt heel vies haha. We moesten met onze handen eten, en als je te lang wachtte met eten werd het allemaal een beetje hard haha. Maarja doorbijten, het meeste heb ik op kunnen eten maar een deel heb ik toch echt moeten laten staan. Wel bijzonder om te zien dat 2 vrouwen daar voor een heel dorp koken op een eigen gemaakt vuurtje.

Daarna heb ik een heerlijke openlucht douche genomen! Geweldig! Beter kon echt niet haha! En toen konden we beginnen met het drinken! Natuurlijk werden er een aantal drink spelletjes gespeeld waaronder kinnen, dat zorgde ervoor dat de fles er snel doorheen ging. Maar ook dat zorgde voor weer een topavond vol plezier!

De volgende dag (zondag) ging ik met mijn kamer op een sunrise cruise. Wat een ervaring! Helaas was het nog ijskoud dus we gingen allemaal met ons dekentje een kano in. Maar wat een prachtig uitzicht en wat een mooie natuur! De kou was ik ook al snel vergeten!

Ik heb dus weer eens een meeeeeer dan goed weekend gehad! Helaas moest ik maandag weer afscheid nemen van een kamergenootje, Sam. Ook toen kwamen de tranen weer tevoorschijn. Een super leuke, sociale meid die altijd een leuke inbreng had in de gehele groep!

Maandag heb ik wiskunde les gegeven in mijn klas wat echt leuk was om te doen. Ze zijn zo leergierig dat ze niet eens pauze willen! Ook vroegen ze de hele tijd voor extra sommen. Dat zie je in Nederland niet zo gauw haha!

Toen we terug reden van school vertelde onze project leidster dat er zondags olifanten op een ommuurd gebied waren gekomen waar we langs reden. Een van deze olifanten was vast komen te zitten en gevaarlijk geworden. Dus hadden ze hem neer moeten schieten. Iedereen van het dorp kon daar dan naar toe komen om een stuk vlees van de olifant op te halen, dus we kwamen wat mensen tegen met een bebloederige zak olifantenvlees.

´s Middags had ik Old peoples home. De mensen in dit tehuis maken van oude zakken touw. Het zijn van zo´n grote aardappel zakken, deze ontrafelen ze dan en van de rafels maken ze touw. Hiervan heb ik een meter besteld voor armbandjes van te maken. Deze krijg ik morgen binnen JEEEJJJJ!

Vanaf vandaag zijn de examens begonnen op alle basisscholen dus zitten we vooral een beetje in de klas te wachten tot kinderen klaar zijn zodat we het werk na kunnen kijken. s´Ochtend kunnen ze niet meteen beginnen met de examens dus dan spelen we spelletjes met de kinderen war echt super leuk is om te doen! Vandaag was er een kindje zo raar verkleed in de pauze! Hilarisch om te zien! Ik heb er een filmpje van gemaakt die ik thuis zal laten zien, deze is namelijk heel moeilijk om up te loaden.

Ja en nu ga ik mijn laatste weekje in, wat dus betekend dat jullie mij snel weer zullen zien, en ik jullie ook :)

Zoals ik dus al zei, wat een ervaring!!

xx Anke

  • 24 Juli 2012 - 22:04

    Loes Jacobs:

    Ha Anke,

    Wat geweldig om te lezen wat je allemaal mee maakt! Super!
    En je schrijft ook zo leuk!

    Nog heel veel plezier in je laatste week!

  • 25 Juli 2012 - 19:04

    25-07-2012 Tiny En Herman:

    motdomme nog an toe zeg, wat een verhaal, wat je daar niet allemaal meemaakt, en wat je niet allemaal gezien hebt, als dit maar allemaal in je bagage past !! En dat je mensen ziet lopen met olifantenvlees, stel je krijgt de slurf, mjoet je die met 11 mensen dan dragen !! motdomme nog an toe zeg, we zijn overdonderd door je belevenissen, en wat je niet allemaal kan zeg !! Tja, we wissen al dat je tuinrekken kon timmeren, en korfballen, en feesten, maar nu kun je straks ook nog ons alten zien wat dat peddelen is, je kunt les geven, wist niet dat je ook nog wiskundig aangelegd was, in ieders geval, je stijgt nog meer in achting nu we dit allemaal LIVE mee mogen maken door het te lezen, en tussen de regels door is te VOELEN dat je GENIET !!!!! prachtig , en dit ook blijven doen in deze laatste week !!
    tot gaw Tiny en Herman MERSELE ( waor ok de zon schient !)

  • 26 Juli 2012 - 22:53

    Wilma:

    Megje, megje toch ik heb weer genoten van je verhaal.
    Ben toch erg blij dat je weer bijna onder ons bent maar ik snap ook dat het moeilijk is het leven in Zambia los te laten.
    Het afscheid dadelijk zal niet leuk zijn maar het hoort er wel bij. Het is een goed teken dat je er moeite mee hebt.
    Maak er nog een paar leuke dagen van. Ik hoorde dat je nog een olifantentocht gaat doen en nog naar de watervallen gaat. Geniet daar nog van.
    Tot woensdag. XXX

  • 28 Juli 2012 - 17:28

    Esther En Robert En Floor:

    Ha Anke

    Geniet nog van je laatste daagjes daar!
    Jij hebt heel wat meegemaakt en dingen die je nooit meer zal vergeten.
    Mooi dat je de kans hebt gekregen om dit te mogen doen!
    Wij hebben genoten van je verhalen!

    Tot gauw!

    Groetjes van Floor,Robert en Esther

  • 28 Juli 2012 - 17:52

    Kei Bedankt:

    Hi Anke,

    Via je mam haar facebook kwam ik bij je verslagen uit en... ik heb er van genoten!
    Wat een geweldig avontuur! En idd, wat schrijf je leuk!

    Geniet nog even van je laatste dagen zodat je straks met een koffer vol verhalen en ervaringen weer op huis aan kunt.

    Groetjes,
    Harriette van Helden

  • 29 Juli 2012 - 00:05

    Nikky:

    Zusterlief!!!
    Het klinkt allemaal zo vet!! Onvoorstelbaar zelfs dat je dat daar allemaal mee aan het maken bent! Ik ben heel benieuwd naar je verhalen als je ze live verteld en ik ben benieuwd naar je foto's.
    Stiekem ben ik ook wel blij als het weer woensdag is en ik je zie op het vliegveld. Ik ga met pap en mam mee om je op te halen :D (Bram misschien ook).
    Geniet nog van alles en iedereen. Succes met het nemen van afscheid. Dat zal inderdaad niet gemakkelijk worden, maar het hoort er inderdaad bij!
    Liefs xx

    ps. wij zijn inmiddels ook weer veilig in Nederland aangekomen na een topvakantie! Wel iets minder giraffen en olifanten gezien denk ik :P

  • 30 Juli 2012 - 17:10

    Yvonne:

    Ha Anke,
    Wat was het leuk om al je belevenissen te volgen op deze site!
    Je hebt in een korte tijd heel wat mee gemaakt. Wat een avontuur!
    Een hele goede terugreis en tot snel!
    Liefs Yvonne

  • 31 Juli 2012 - 17:53

    Marieke:

    Hey ank,

    Jammer dat het er alweer opzit maar je bent een hele mooie ervaring rijker! Echt super om al je verhalen te hebben gelezen! Je hebt zoveel leuke, mooie en interessante dingen gedaan en gezien!

    Tot donderdag op de 1e training!

    Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Livingstone

Vrijwilligerswerk met Activity International

Recente Reisverslagen:

24 Juli 2012

Op naar mijn laatste weekje

18 Juli 2012

Chobe Safari

13 Juli 2012

Op naar het weekend

10 Juli 2012

Topweekend

06 Juli 2012

De eerste week
Anke

Actief sinds 02 Maart 2012
Verslag gelezen: 1135
Totaal aantal bezoekers 24642

Voorgaande reizen:

29 Juli 2014 - 23 Maart 2015

New Zealand..

02 Juli 2012 - 30 November -0001

Vrijwilligerswerk met Activity International

Landen bezocht: